برخى از اخبار غيبى قرآن

از آن جمله خبر دادن از انقطاع و ناپايدارى نسل دشمنان رسول خدا صلى الله عليه وآله و بقا و زيادتى نسل آن حضرت در سوره كوثر است؛ به اين بيان كه به آن حضرت كوثر يعنى خير كثير عنايت فرمود كه يكى از مصاديقش كثرت نسل است‏(52). و دشمنان آن حضرت بلا عقب خواهند بود (ابتر مى‏باشد(53)).

ديگر در سوره فتح، خبر از فتح مكه‏(54)و ساير فتوحات مى‏دهد. و در سوره روم، خبر از پيروزى روميان در سالهاى نزديك مى‏دهد(55). و در جنگ احزاب، خبر از شكست لشكر مجتمع دشمن مى‏دهد(56). و در بسيارى از جاها از آن جمله در سوره منافقين از توطئه‏ها و نقشه‏ها و گفتگوهاى پنهانى آنان خبر مى‏دهد(57). و همچنين از پيروزى دين اسلام خبر داده است‏(58).

معجزه بودن قرآن در علوم اولين و آخرين

از جمله جهات اعجاز قرآن مجيد، اشتمالش بر علوم اولين و آخرين است با آن كه صدها تفسير بر آن نوشته شده و هر مفسرى به اندازه قابليت و استعداد خود از حقايق آن دريافته‏اند، مع الوصف خودشان به عجز از ادراك كنه معارف و حقايق آن معترفند.

همچنين مشتمل بودن بر احكام مقدسى كه اگر اهل عالم به آن عمل كنند، دنيايشان منظم و وسيله نجات آخرتشان نيز فراهم مى‏گردد. و راستى خودش اقوا جهت براى اعجاز قرآن است كه كليات احكام را فروگذار نفرموده است؛ البته براى شرح، به كتابهاى مبسوط بايد مراجعه شود.

لزوم اعتقاد به امام و توسل به ولى عصر (عليه السلام)

همچنين بايد از روى علم و يقين به اوصياى دوازده گانه آن حضرت معتقد بود كه ايشان حضرات على بن ابى طالب و حسن بن على و حسين بن على و على بن الحسين و محمد بن على و جعفر بن محمد و موسى بن جعفر و على بن موسى الرضا و محمد بن على جواد و على بن محمد التقى و حسن بن على العسگرى و حجة بن الحسن - صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين - مى‏باشد

دليلهاى امامت آنان و حالاتشان مشهور و در كتب مربوطه مسطور است و اينك عهد وصى دوازدهمين؛ حضرت مهدى (عج) مى‏باشد كه در غيبت و از نظرها پنهان است.

به فرموده جدش حضرت خاتم الأنبياء استفاده بردن خلائق از او در زمان غيبتش مثل بهره بردارى از آفتاب است و در پس پرده ابر و بالأخره ظاهر خواهد شد و زمين را پر از عدل مى‏نمايد و زمان ظهورش را خداى مى‏داند و بس.

حالات آن حضرت و اسامى اشخاص كثيره‏اى كه خدمتش مشرف شده‏اند پيش از غيبت و پس از آن، در جلد سيزدهم بحار الأنوار موجود است.

بايد مومنين در تمام اوقات، به آن حضرت ملتجى شوند و آن حضرت را شفيع عندالله قرار دهند و دعايى را كه اول آن اللهم عرفنى نفسك‏(59) مى‏باشد و در كتاب بحار و نجم الثاقب موجود است، بخوانند. در اين چند سطر، اشاره‏اى به توحيد و نبوت و امامت گرديد، سزاوار است اشاره‏اى از عدل و معاد نيز بشود.

معناى عدل

عدل به كار بردن صفات است در محل خودش و تجاوز نكردن از حد آن است؛ نظير آن كه پاداش كار هر كار كننده‏اى را به مناسب كار و نيتش دادن و همچنين بر زير دستان تكليف به اندازه تواناييشان كردن، اينها عدل است.

خداوند، بندگانش را آفريد و به اندازه تواناييشان‏(60) بلكه خيلى كمتر از آنچه مى‏توانند آنان را تكليف فرموده و ايشان را بر افعالشان قادر فرموده و به واسطه پيغمبران حجتش را بر آنان تمام فرموده و راه بهشت را به آنان نمود و از حساب روز قيامت، آنان را با خبر ساخت و از باز خواست مال و جان و خون مظلوم از ظالم اگر چه به اندازه يك ارزن باشد، آنان را آگاه كرد و صريحا بيان فرمود كه در برابر كار نيك، ثواب است و در برابر كار بد، عقاب، هر چند در كوچكى، هموزن ذره باشد(61).

انكار معاد يعنى تكذيب همه اديان و پيغمبران

و اما معاد عبارت است از برگردانيدن ارواح به بدنها در آخرت پس از جدايى طولانى از يكديگر و آن را معاد جسمانى گويند و از ضروريات دين اسلام است و منكرش كافر است نسبت به همه اديان و پيغمبران؛ چون هر پيغمبرى كه آمده است، مردم را به خداى يكتا و بازگشت به سوى او خوانده است، پس كسى كه منكر معاد شود، همه پيغمبران؛ چون هر پيغمبرى كه آمده است، مردم را به خداى يكتا و بازگشت به سوى او خوانده است، پس كسى كه منكر معاد شود، همه پيغمبران را تكذيب كرده است.

اعتقاد به پاره‏اى از امور نيز كه از طريق پيغمبر صلى الله عليه و آله يا امامان رسيده نيز واجب است و بعضى از آنها جزء ضروريات دين يا مذهب مى‏باشد، نظير اعتماد به سؤال منكر و نكير و عذاب قبر براى بدكاران و ثواب برزخ براى نيكوكاران و نامه اعمال و صراط و ميزان و بهشت و نعمتهايش كه به هيچ خاطرى نگذشته است‏(62) و اعتقاد به دوزخ و عذابهايى كه در آن است، آن قسم شكنجه‏هايى كه آسمانها و زمين تاب آن را ندارند(63).

پرورش بذر ايمان با آب عبادت

پس از قرار دادن بذر ايمان و اعتقاد به اصول دين و مذهب - به شرح مختصرى كه گذشت - آن را بايد به آب عبادت و اميد به رحمت خداوندى و همچنين آتش ترس و التجاى به درگاه ربوبى - جل و علا. پرورش دهد و خار و خاشاك معاصى و رذايل اخلاق را از آن برطرف نمايد تا روز به روز يقينش كاملتر گردد و نور ايمان در دلش زيادتر شود و از ايمانش بهره‏اى كافى براى روزى كه نور ايمان از پيش و سمت راست نور افشانى مى‏نمايد، ببرد(64).

هواى نفس؛ سخت‏ترين حجاب

از خداوند بايد مسألت نمود و به ائمه هدى - سلام الله عليهم اجمعين - بايد متوسل شد كه خداوند، يقين عنايت فرمايد؛ زيرا يقين سرمايه سعادت ابدى است و مى‏توان آن را به وسيله اعمال صالحه همراه با صدق و اخلاص از خداوند مسألت نمود و راه اساسى آن، مخالفت هواى نفس كردن است؛ چون مزاحمى قوى‏تر از هواى نفس نيست.

حضرت صادق (عليه السلام) مى‏فرمايد: حجابى بزرگتر و ترسناكتر ميان بنده و حق تعالى، از نفس و هوا و براى كشتن و بريدن آنها سلاح و وسيله‏اى مانند اظهار نياز به درگاه خداوند سبحان و خشوع براى او همچنين گرسنگى و تشنگى در روز (به وسيله روزه دارى)و بيدارى در شب (و سرگرمى به عبادت) نيست‏(65).

اينك به پاره‏اى از روايات وارده در فضيلت نماز اشاره مى‏شود